Wednesday, April 7, 2010

My first ever homemade chocolates!

Saya sangat suka coklat. Dulu-dulu, saya selalu usha coklat kat boutique2 coklat yg selalu ada kat shopping mall tu.. tapi harganya mahal, mampu tgk disebalik cermin je. Sebab tu saya belajar buat coklat. So, foto2 ini adalah coklat buatan sendiri saya yg pertama! Ni bawak balik drpd kelas coklat sy tu.


Hmm ni hasil saya yg pertama. Taklah nampak "WOW" but okaylah kan?? hehe. Saya peminat chocolate mint! So sekarang saya dah pandai buat filling & chocolate mint. Perasaan dia mcm "wahhh! tak payah beli lagi!" Mula-mula sekali saya buat filling.. Utk pertama kali, saya buat filling strawberry siap emosi tambah perisa mint byk2. haha!

Ini pula coklat pertama yg saya pelajari. Coklat couverture. Coklat ni coklat mahal. Tapi rasa dia sebijik mcm cadbury! Dalam dia ada isi almond. Tp depends la kt sape2.kalo nak letak hazelnut ke raisin ke filling ke.. Coklat ni juga mudah cair. Jadi tak sesuai utk dibuat doorgift utk majlis bawah khemah. Kena matahari sikit,habis lebur.. Tapi sangat2 sesuai utk dibuat hadiah kpd yg tersayang - utk mak,ayah,family,lover, bff,org yg kita minat..haha!

Coklat kedua pula asasnya ialah coklat compound.. coklat ni sangat2 sesuai utk semua majlis. Saya paling suka masa nk kaler yg biru tu..wahh,memang excited okayy.. mcm budak2 tadika baru belajar kaler2. inside this chocolate got strawberry filling yg mula2 saya buat tadi. So yg rose choc ni..boleh wat mcm2 kaler.. paling best utk hantaran.. lets say pengantin mau combination white & purple, brown & hotpink.. all can be done.

Lepas tu saya belajar buat choc oreo! Yang ni paling2 saya suka! Rasanya pun sedap. combination between oreo cookies & chocolate mmg heaven! Yg love2 tu..saya paint gigil-gigil lagi masa tu.


Utk coklat yg ada gmba ben10, same dgn choc oreo ni..cuma dia guna edible image.. Yg ni pun sesuai utk wat doorgift, especially bakal2 pengantin yg nk letak nama, terima kasih or gambar atas coklat tu khas buat tetamu.

Lollichoc! Ini sgt2 seswai utk birthday party.. budak2 suka sangat.. yela, ada stick kan.. dieorg boleh pegang. Corak2 lollichoc ni boleh mengikut mould or boleh free hand painting.. i would prefer hand painting, lg bebas lukis ikut kemahuan kita.

So, inilah coklat pertama saya.. Erm, hasilnya d sini tak berapa nk smooth. packaging pun takde lagi. Tapi jika kamu berminat utk order, saya sedia utk menerimanya. Choc saya tak la limited kpd choc2 mcm kt atas saje, akan btambah dr hari ke hari. Skrg saya ada 3 misi penting! seorg utk hantaran tunang, 2 lagi utk birthday gift..one for a husband, one for a bestfriend.. hmm berdebar pula saya utk siapkan my 1st 3 projects.. go go miramy! Tunggu saya post hasilnya nnt ya!